Sayfalar

28 Aralık 2013 Cumartesi

Florida 3: Florida Keys: Overseas Karayolu, Seven Mile Köprüsü, Conch Cumhuriyeti...

Florida Keys irili ufakli 1700 adadan olusuyor. 1905 yilinda bu adalar arasinda ulasimi kolaylastirmak amaciyla Florida Yarimadasi'na gelen demiryolu agini adalara kadar uzatma calismalari baslamis. 1906, 1909 ve 1910 yillarindaki firtina ile yapilan bolumler zarar gormusse de Florida Yarimadasi'nin en guneyinden baslayarak, adalarin en sonu olan Key West sehrine kadar 206 km demiryolu 1912 yilinda tamamlanmis. Bu demiryolu ulasimi icin insaa edilen Seven Mile Koprusu (Yedi Mil Koprusu) zamaninda dunyadaki en uzun koprulerden biriymis. Uzunlugu isminden de anlasilacagi uzere 7 mil yani yaklasik 11 km. 

1935 yilindaki firtinada bu demiryolunun yaklasik 70 km’lik kismi tamamen kullanilmayacak duruma gelince 1938 yilinda bu demiryolunun viyadukleri de kullanilarak bir karayolu (Overseas Highway – US 1) insaa edilmis. Daha sonra 1980'de bu karayolu yenilenerek yeni bir Seven Mile Koprusu de insaa edilmis ve eski yolun viyadukleri, kopruleri insanlarin yuruyus yaptigi, balik tuttugu ve bisiklete bindigi parkurlar olarak yikilmadan bugune kadar korunmus. Key West’e dogru giderken bu kopruye girilince sol tarafta eski kopru goruluyor. Bu devasa uzunluktaki kopru kusbakisi cok guzel gorunuyor fotograflarda. Orta kisminda bot gecisleri icin bir kavis yapilmis ama koprunun geri kalan kisimlari deniz seviyesine cok yakin. 

*Eski kopru solda, yeni kopru sagda. (Bahia Honda Milli Parki)                                **Seven Mile Koprusu
Adalari birbirine baglayan yol tek gidis tek gelis ve pek fazla trafik isigi bulunmuyor ama ara ara ortada donme seritleri bulunuyor. Hiz limitleri ise 40-55 mil arasinda. Bu yoldan dolayi bu bolge ABD’deki kisi basi en fazla olumcul trafik kazasi oranina sahipmis. Sanirim bir cogu sola donuslerde ya da hatali sollamadandir. 

Yol boyunca asil benim dikkatimi ceken elektrik direklerinin koprulere degil denizin icine yapilmis olmasi. Herhalde elektrik direkleri tren yolundan da once yapildigi icin denizin icine dikilmis. Zaten alti mercan kayaligi oldugu icin su sig. Suyun sig oldugunu Florida Keys'de kiyilarda hic dalga olmamasindan da anlayabiliyoruz. Okyanusta hava ruzgarli olmasina ragmen deniz adeta carsaf gibi.  Mercan kayaliklarinda dalgalar kirildigi icin kiyiya ulasana kadar kayboluyor ve boylece kiyilari asinmadan ve adalari da erezyondan koruyormus.

Bu adalarda cok fazla Kuba gocmeni yasiyor. Kuba Devrimi’nden sonra ulkesinden kacanlar ozellikle Kuba’ya yakin olmasi nedeniyle Key West’e siginmislar. 1982 yilinda yasadisi uyusturu trafigi ve yasa disi gocmenleri kontrol altina almak ve ana karaya gecen her aracin aranmasi icin bu adalari baglayan karayolunun kuzey yonunde ABD hukumeti tarafindan kontrol noktalari koyulmus. Bu kontrollerin adalara olan trafigi zorlastirdigi ve turizmi azalttigi icin halk tarafindan protestolar yapilmis ve bu uygulama mahkemelik olmus. Mahkemenin kontrol noktalarinin kaldirilmasina karar vermesiyle birlikte 23 Nisan 1982’de Key West valisi tarafindan ozgurluklerini ilan ederek bolgeye Conch Cumhuriyeti (Conch buyuk deniz kabugu demek) demisler. Tabii ki bu sadece bu kontrol noktalarindan kurtulmalari uzerine yapilmis bir espri ama hala her yerde Conch Cumhuriyeti tabelalari, bayraklari gorulmekte. Hatta Key West Havaalani'nda “Conch Cumhuriyeti’ne Hosgeldiniz” yazmaktaymis.

 ***Conch Cumhuriyeti Bayragi                                                                              ****Deniz Kabugu (Conch)
                                                                               

Burada sadece iki mevsim yasaniyor gibi. Biri sicak, nemli ve yagisli sezon (Haziran-Ekim), digeri ise kuru ve serin sezon (Kasim-Mayis). Hava sicakligi yil boyu 30 ile 20 derece arasinda degisiyor. Begonvil, japon gulu, hindistan cevizi gibi buraya ozgu cok agac turu var ama Meksika’dan gelen gocmenler tarafinda getirilen lime (yesil bir limon turu) bu adada cok fazla yetistiriliyor. Hatta lime ile yapilan Key Lime Pie’da buranin meshur tatlisi. Kendisi limonlu cheecake’e benziyor. Cok fazla eksi ki ben eksi seyleri severim ama bu gercekten eksi. Ben cok sevemedim bu tatliyi. Buraya ozgu hayvanlar ise Key geyigi, Amerikan timsahi ve Key Largo agac faresi (woodrat).

1 haftalik tatilin ilk uc gununu Key West ve diger adalari gezerek gecirdik. Long Key'de konakladik. Long Key bu adalar toplulugunun tam ortasinda gibi. Long Key Milli Parki ve bir kac otelden baska bir sey yok. Hatta kaldigimiz otele en yakin yemek yiyecek yer 8-9 mil ilerideydi ama otelin sahili cok sevimliydi. Kucuk, palmiyelerle kapli bir plaji var ve hamaklar, genis, rahat sezlonglar, kucuk piknik masalari koymuslardi. Gun boyu palmiyenin golgesinde hamakta uzanmak icin cok idealdi ama bizim vaktimiz cok olmadigi icin sadece bir gun aksamustune kadar bunu yapabildik. O gun aksam ustu gunesin batisini izlemek icin tekne gezisine ciktik. Islamorada Boat Tours ile 1.5 saatlik bot turunun fiyati kisi basi 35 Dolar’di. Gun batimindan 1 saat once yola ciktik. Once adalardan birinde insan yapimi kanallarin kenarlarina yapilan zenginlere ait villalarin etrafinda dolandik. Sonra Meksika Korfezi’nin ortasinda gun batimini izledik. Hava bulutlu oldugu icin ara ara gunes kayboldu ama arada bulutlarinda sayesinde cok guzel goruntuler yakaladik. Botta yaklasik 10 kisiydik, aslinda 50 kisilik bir bottu. Buralarda gunesin dogusunu ve batisini izlemek cok meshurmus cunku gunes denizden doguyor ve yine denize dogru batiyor. Bir gun de Anne’s Beach’te (Anne’nin Plaji) gunesin dogusunu izledik. Gunes sabah 7:05’te doguyordu. Gun dogumu gercekten cok guzeldi. Denizden bulutlarin arkasinda turuncu, sari ve grinin her tonunu gostererek doguyor. Key West-Miami taraflarinda tatile gelinirse mutlaka yapilmasi gereken iki aktivite gunesin dogusunu ve batisini izlemek bence.    
                                                                          
Kaynaklar:                                                        

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder